30-04 > Brief dorpsraad N279 aan college Meierijstad

Naar aanleiding van het voorlopig besluit aanpak N279 Veghel-Asten wat op 20 april 2017 door de provincie bekend is gemaakt, heeft de dorpsraad intern spoedoverleg gehad. Daaruit heeft de dorpsraad op 29-04-2017 onderstaande brief naar Gemeente Meierijstad gestuurd, met een kopie naar de provincie, de lokale media, omliggende dorps- en wijkraden en andere belanghebbende organisaties.


Geachte Raadsleden en College B en W,

Namens Dorpsraad Keldonk zouden wij graag onderstaande punten inbrengen in uw Commissie Raadsvergadering en in het College vergadering van B en W.

We zijn het in hoofdlijnen eens inzake de ligging van het viaduct bij Keldonk ter vervanging van de brug, als oversteek tussen bebouwde kom van Keldonk en de west zijde van Keldonk over het kanaal.
Met de omwonenden zal nog wel goed gekeken moeten worden hoe die daar precies wordt gerealiseerd!

In het belang van Meierijstad en als dorpsraad Keldonk zouden we de op- en afrit als aansluiting op de N279 graag op een duurzamere locatie zien liggen in het belang van de komende 50 jaar voor Meierijstad, in het bijzonder Keldonk-Erp en Veghel. Als Keldonk en wij verwachten ook het college en de gemeenteraad, zijn wij het dus niet eens met het besluit van de stuurgroep. Ter aanvulling en onderbouwing willen u graag de onderstaande informatie hierin aangeven.

Op 8 december j.l. is, op uitnodiging van de Provincie en gemeente, een "informatie ophaal avond" in ’t Span te Keldonk geweest. Deze avond was bedoeld om omwonenden en belanghebbenden te horen en hun mening te peilen, waarbij aangegeven werd, dat deze informatie van belang is bij de besluitvorming van de te kiezen varianten. Uit deze avond werd de conclusie getrokken, dat de op- en afrit bij Keldonk op de N279 het beste aan de noordkant van Keldonk kan liggen.

Tevens willen wij ook meteen de oplossing zien inzake ontsluiting naar deze nieuwe op- en afrit, hoe deze wordt gerealiseerd. Het kan toch niet zo zijn, dat deze op- en afrit op een eenvoudig landwegje (Kampweg, red.) uitkomt… waar auto’s in de berm alleen elkaar kunnen passeren en waar fietsers maar moeten zien waar ze blijven?

Tevens willen wij wel een goede ontsluiting van het industrieterrein Doornhoek via een nieuwe verbinding op een of andere manier over het kanaal/N279, dit om sluipverkeer tussen Erp-Keldonk- Sweenslag-Zijtaart naar de Doornhoek- A50 te voorkomen.

De huidige keuze van de locatie van de stuurgroep van de op en afrit N279 bij Keldonk is wel een vreemde keuze, een zeer prijzige oplossing voor de ontsluiting voor alleen de 1.100 inwoners van Keldonk, zonder te kijken naar de gevolgen van de keuze voor Erp en Veghel.

De gevolgen zijn meer aantrekkend sluipverkeer vanuit Erp naar de nieuwe oprit en afrit N279 bij Keldonk via Hackerom en Keldonkseweg, dit wordt gewoon een aantrekkelijker alternatief t.o.v. de weg Erp -Veghelsedijk-Erpseweg-Rembrandtlaan- Doornhoek/N279.
Doel is volgens de provincie om niet meer sluipverkeer te krijgen door de dorpen. De huidige keuze van de stuurgroep gaat er zelf voor zorgen dat er meer sluipverkeer gaat ontstaan door Keldonk. Dit vinden wij niet acceptabel, dit zal door Meierijstad in overleg met de provincie nader moeten worden bekeken.

Dit los je ook niet op via de Zuidelijke ontsluitingsweg, zoals in het verleden voorgesteld.

De nieuwe op- en afrit is bepalend voor de komende 50 jaar en waar je in de toekomst wegen wel en niet op kunt laten aansluiten voor een goede verbinding tussen woonwijk en industrieterrein etc.bij Erp en Veghel.

Volgens het beleid van de provincie inzake opwaardering N279 zou nadrukkelijk de gevolgen voor de omgeving en de omringende dorpen mee worden genomen en meegewogen!!
Wij vragen aan u om dit ook uitgebreider te bekijken, wat de gevolgen voor ons dorp Keldonk zijn.

Voorstel zoals wij het als Dorpsraad Keldonk voor de komende 50 jaar als beste en meest duurzame oplossing zien voor zowel Keldonk-Erp als Veghel:

Voordelen voor de komende 50 jaar:

  • Extra oversteek over de N279 en Kanaal, betere bereikbaarheid industrieterrein Doornhoek-De Kempkens.
  • Ontlasting van de kruising N279-Rembrandtlaan en korte haak en betere doorstroming op de N279 bij de Rembrandtlaan.
  • Geen sluipverkeer door Keldonk.
  • Geen sluipverkeer door Erp.
  • Minder verkeer op de Boerdonksedijk.
  • Veel minder sluipverkeer bij Sweenslag-Zijtaart Reibroekstraat.
  • Geen overlast van extra geluid voor de bebouwde kom Keldonk.
  • Keldonk zal via een ventweg naar de nieuwe op en afrit bij Veghel gaan rijden.

Het is volgens ons in uw belang en ons belang om bovenstaande punten mee te nemen in het overleg met de provincie, dat deze nieuwe ligging van de op en afrit een onderdeel dient uit te maken van de robuuste en duurzame oplossing rondom de N279 bij Veghel.
De op- en afrit bij Keldonk is in zijn geheel niet nodig, maar kan beter geïntegreerd worden met de aanvullende oplossing, zoals hierboven in de schets te zien is.

Wij denken graag mee in Meierijstad, de dorpenstad van Brabant, en wij denken, dat we met dit voorstel een duurzame oplossing bereiken voor Meierijstad en niet alleen voor Keldonk.

Mochten er vragen zijn naar aanleiding van deze brief dan gaan we graag met u allen in overleg.

Bedankt voor uw aandacht en wensen u veel wijsheid in het belang van gemeente Meierijstad.

Vertrouwende u hiermee naar behoren te hebben geïnformeerd en in afwachting van uw reactie verblijven wij.

met vriendelijk groet,
Stichting Dorpsraad Keldonk


Foto's